De regel dat je als werkgever minimaal drie uur moet uitbetalen, is niet
nieuw, maar wordt nog vaak door werkgevers niet toegepast.

Onlangs heeft het Gerechtshof Leeuwarden nog eens duidelijk gemaakt hoe het
zit. Een taxichauffeuse vorderde uitbetaling van loon omdat ze slechts was
betaald voor de daadwerkelijk gewerkte uren. Zij vond dat ze op grond van de
hiervoor genoemde wetsbepaling recht had op minimaal drie uur per gedraaide
dienst. Het Hof heeft haar in het gelijk gesteld.

Het Hof heeft wel in deze recente uitspraak duidelijk gemaakt dat er bepaalde
grenzen zitten aan de bepaling. Als je bijvoorbeeld ‘s ochtends de werknemer
oproept om een uur te werken, dan wegstuurt en twee uur later weer voor een
uur aan het werk zet, hoef je niet twee keer drie uur uit te betalen. je
moet dan wel over die dag minimaal drie uur uitkeren, ook al is er maar twee
uur gewerkt.

Horeca
Vooral in de horeca wordt veel met stand-by diensten gewerkt en worden
sommige oproepkrachten bij tegenvallende drukte in de zaak na een uur of
twee weer naar huis gestuurd. Eigenlijk moeten deze krachten dan dus
minimaal 3 uur uitbetaald worden, ook als ze feitelijk maar een kwartiertje
hebben gewerkt.

Deze oproepkrachten kunnen dit ook nog eens met terugwerkende kracht tot vijf
jaar terug vorderen én over deze claim kunnen ze wettelijke rente en een
wettelijke verhoging vorderen tot wel 50 procent! En als eenmaal één
werknemer over de dam is, volgt de rest vaak.

Kortom, werk je dus met oproepkrachten, roep dan alleen maar iemand op als het
echt nodig is. En als iemand dan toch een dienst van minder dan drie uur
draait, weet dat die werknemer recht heeft op minimaal drie uur loon.

Pas je dit als werkgever niet goed toe, en tref je één oplettende werknemer,
dan loop je een groot risico dat er een stroom van claims op gang komt waar
je niet tegen opgewassen bent.

Dit artikel verscheen eerder op VanKoutrikadvocaten.nl

Meer artikelen van Sonia Beedie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl